Fysiopilates

Wat is Fysiopilates?

Pilates is een oefenvorm die uitstekend te integreren is binnen een fysiotherapeutische context. De pilates methode kan o.a. ingezet worden bij een postoperatief revalidatietraject, het verbeteren van kracht, stabiliteit en lichaamshouding en verminderen van pijn en beperkingen. We noemen het Fysiopilates als de oefeningen in het licht van een klinische situatie worden gegeven. In een klinische setting kunnen de oefeningen afgestemd worden op de patiënt en kan er een keuze gemaakt worden uit de verschillende opties. Op deze manier kan er een juiste coördinatie getraind worden om de oefening correct uit te voeren.

Pilates onderscheidt zich van andere oefenvormen doordat een sequentie van 23 oefeningen achterelkaar aangeleerd wordt. De transitie van de ene naar de andere oefening is minstens zo belangrijk als de individuele oefening zelf. Daardoor kan de integratie van het totaal bewegen zich beter ontwikkelen en kan ook de kwaliteit van bewegen (de bewegingsflow) geperfectioneerd worden. Deze reeks van 23 kent diverse aanpassingen zodat afstemming op de patiënt kan plaatsvinden.

De oefeningen zijn effectief bij: chronische (pijn)klachten, houdingsafwijkingen, lage rugklachten, hypermobiliteit, schouderklachten, bekkenproblematiek en diverse aandoeningen zoals M. Bechterew, MS, artrose, osteoporose.

Pilates heeft een duidelijk effect op spierkracht, coördinatie en op cardiovasculaire functies. Recente studies tonen aan dat de Pilates methode een bruikbaar middel is binnen de revalidatie. Er zijn effecten aangetoond op pijn, mobiliteit, spierkracht, uithoudingsvermogen, proprioceptie, maar ook op emotionele factoren als somberheid en kinesiofobie.

Bewijs is er genoeg dat fysieke training c.q. sporten bij diverse aandoeningen een gunstig effect heeft op pijn en beperkingen. Ook ter preventie. Dit is onder andere aangetoond bij chronische nek- en rugklachten. Het effect van fysieke inspanning op pijn zou niet alleen via het vrijkomen van endogene cannabinoiden en opiaten plaatsvinden, maar ook via conditioned pain modulation. Ook kan fysieke training de pro-inflammatoire cytokinen verminderen en het vrijkomen van anti-inflammatoire cytokinen bevorderen.

Bron: Psychfysio