Werkwijze

een psychosociale aanpak

Hoe gaat Fysiomind te werk?

Fysiomind werkt vanuit een combinatie van fysiotherapie en psychosociale therapie. De fysiotherapie is gericht op lichaamsbewustwording, ontspanning, ademhaling en meer inzicht krijgen in je lichaam middels oefeningen, massage, en adem- en ontspanningstherapie. De oefeningen zijn gericht op ontspanning en het leren loslaten van lichamelijke spanningen door bewust wegen. Het doen van de oefeningen geeft je meer balans, ontspanning, bewustwording en kracht in je lijf.

Als je weet en voelt wat je doet, dan kan je in principe doen wat je wilt.

Verder kan een massage je leren beter te ontspannen en los te laten, waardoor blokkades opgeheven kunnen worden. Met ontspanningstherapie leer je hoe je werkelijk kunt ontspannen en ademtherapie geeft je meer inzicht in je adempatroon en leert je hoe je je ademhaling kunt inzetten om je beter te gaan voelen.

De natuurgeneeskundige therapie (psychosociale therapie) kan uit de volgende interventies bestaan:

Deze therapie is o.a. gericht op het bewust worden van je krachten, beperkingen, overtuigingen, denkbeelden, gedachten, gevoelens en gedrag. En het leren omgaan met pijn, angsten en emoties en het leren accepteren. Je leert enerzijds luisteren naar lichamelijke signalen en anderzijds loslaten en accepteren van pijn en emoties. Beide kunnen lichaam en geest weer in balans brengen. De kans is groot dat je al snel in staat zal zijn om beter te kunnen beoordelen wat goed en belangrijk voor je is en zo je gedrag hierop kan richten. Leren accepteren en inzicht krijgen in wat je werkelijk blokkeert, helpt je een meer waardevol leven te leiden.

Mindfulness

Verder kun je met mindfulness leren hoe je met je aandacht in het hier en nu kunt blijven en zo een positief effect op je welzijn kunt krijgen.

Fysiopilates

Fysiomind biedt ook fysiopilates aan. De pilates methode kan o.a. ingezet worden bij een revalidatietraject, het verbeteren van kracht, stabiliteit en lichaamshouding en verminderen van pijn en beperkingen.

Hoe kom je weer in balans?

Fysiomind werkt volgens het biopsychosociale model. Dit houdt in dat naast de lichamelijke klachten ook psychologische en sociale aspecten bij de behandeling betrokken worden. Het eerste gesprek is gericht op het vinden van de relatie tussen de lichamelijke klachten en andere meespelende factoren.

Afhankelijk van de hulpvraag, het gesprek en het onderzoek, worden de doelen bepaald en wordt er samen een therapieplan opgesteld. Samen gaan we op zoek naar de oorzaak en richten we ons op de oplossing. Een consult duurt een uur en is onderverdeeld in fysiotherapie en natuurgeneeskundige therapie (lichaam en geest).

Er wordt een eigen inbreng en een actieve inzet verwacht in het herstel- en veranderingsproces. De behandeling is gericht op de oplossing; het oplossen van blokkades, het leren accepteren en/of het leren omgaan met de pijn en de klachten. Op deze manier leer je hoe je zelf weer meer grip kunt krijgen op je gezondheid en/of hoe anders om te kunnen gaan met de klachten.

De behandeling is gericht op het herstellen van het evenwicht tussen belasting en belastbaarheid en tussen spanning en ontspanning en tussen lichaam en geest.

Het doel van de therapie kan zijn:

• Inzicht krijgen in het ontstaan en de gevolgen van de klacht.
  • Veranderen van de factoren die de klacht in stand houden.
  • Ervaren van meer ontspanning.
  • Verbeteren van ademhaling of adempatroon door lichaamsbewustwording.
  • Verhogen van uw belastbaarheid.
  • Aanvoelen en respecteren van lichamelijke en psychische grenzen.
  • Inzicht krijgen met betrekking tot ziektebeleving en dagelijks functioneren.
  • Op een andere manier leren omgaan met de klachten.
  • Minder last van de pijnklachten en meer energie ervaren.
  • Vertrouwen krijgen in het lijfelijk functioneren, waardoor zelfvertrouwen en zelfbeeld positief beïnvloed wordt.
  • Leren accepteren.
  • Meer kwaliteit van leven ervaren.

Behandeling is op afspraak en kan op de volgende dagen:

• maandag 8.30-21.00 uur
  • donderdag 8.30-17.00 uur

Neem contact op met Fysiomind voor een afspraak.