Adem- en ontspanningstherapie

Ademtherapie is het helpen herstellen van een natuurlijke en ontspannen adembeweging, die door het gehele lichaam voelbaar is. Ontspanningstherapie is het bewust worden en leren hanteren van lichamelijke en mentale gespannenheid. Samen bieden ze je de middelen waarmee een mens in zichzelf de eigen spanning kan regelen, via aandacht, voorstelling, houding, beweging en ademhaling. Daarmee kun je ontdekken of een probleem samenhangt met een verhoogde spanning, die eigenlijk onnodig is en verminderd kan worden. Je doet ervaringen op met je ademhaling en hoe deze op een zo ontspannen manier te gaan ervaren in rust en in beweging.

Als je leven even beheerst wordt door de aanwezigheid van pijn, dan is het vaak moeilijk om je te ontspannen. Het meer kunnen ontspannen kan een manier zijn om je beter te gaan voelen. Ontspanning zorgt namelijk voor meer energie en minder pijn. Alles wat we doen kost energie. Het lichaam heeft echter ontspanning nodig om goed te kunnen blijven functioneren. En soms geven we meer energie dan we opladen. Zo kan de balans doorslaan en heb je weinig energie en meer klachten en/of pijn.

Hoe ontspannen ben je nu? Hoe kun jij ontspannen? De mens bestaat uit een lichaam en een geest. De balans tussen lichaam en geest maakt of je je goed en energiek voelt of niet. Voor een goede gezondheid en een gelukkig leven is een goede balans tussen lichaam en geest nodig. Zodoende bestaat ontspanning ook enerzijds uit het kunnen ontspannen van je lichaam. Dit kan o.a. door je houding, buikademhaling, lichaamsbewustwording en bewegen. Anderzijds kun je ook je geest ontspannen, waardoor je meer rust in je hoofd krijgt. Hoe je je ontspant is voor iedereen anders. De ene persoon ontspant met zijn lijf door te bewegen of te sporten en de ander heeft meer met geestelijke ontspanning, zoals een hobby of meditatie. Pijn geeft  meer spanning in het lichaam en dit geeft weer meer pijn. Om deze vicieuze pijncirkel te kunnen doorbreken is het echter nodig om meer bij je lijf te kunnen komen en te leren voelen en ontspannen. Daarnaast kun je meer rust in je hoofd krijgen door te leren loslaten, stoppen met piekeren, ombuigen van negatieve gedachten, focussen en mindfulness. Als je je ontspannen voelt en lekker in je vel zit, heb je immers minder pijn. Technieken die toegepast kunnen worden zijn o.a. ademhaling, autogene training van Schultz, Progressieve relaxatie volgens Jacobson, focussen, Feldenkrais, lichaamsbewustwording, aandachtstraining, posthypnotische suggesties, verbeelding en fantasie.

Ontspanning kan een manier zijn om energie op te doen en minder pijn te voelen. De energiebalans kan zo herstellen zodat je meer energie hebt en minder pijn en klachten waarneemt. Dit geeft weer mogelijkheden om werkelijk te kunnen doen wat je graag wilt doen en een meer waardevoller leven te leiden.