Medische hypnotherapie

Wat is medische hypnotherapie?

Bijna iedereen heeft in het dagelijkse leven hypnotische ervaringen. Het is vergelijkbaar met het gevoel van dagdromen of ergens helemaal in opgaan, waardoor je de tijd en de omgeving even helemaal vergeet. Je bent diep in een ervaring verzonken, waardoor het lijkt alsof je er een stukje van hebt overgeslagen. Of je gaat helemaal op in een activiteit waar je mee bezig bent en verliest je in de tijd. Dit zijn allemaal ervaringen van spontane hypnose.

Hypnotherapie is te vergelijken met dagdromen met een doel, waarbij trance wordt ingezet. Trans is een toestand van diepe ontspanning en interne focus. Deze staat van diepe ontspanning heet ook wel hypnose; een staat van veranderd bewustzijn. Het is een toestand van geconcentreerde aandacht, waardoor je je losmaakt van je omgeving en opgaat in je innerlijke wereld. Door hypnose is het denken minder actief. Zo kun je contact maken met het onbewuste, waar herinneringen en emoties liggen opgeslagen.

Medische hypnotherapie is een vorm van gedragstherapie waarbij trance wordt gebruikt voor het behandelen van lichamelijke klachten. Bij het ontstaan van klachten speelt ook de geest een rol. De interventies en de ontspanningstechnieken zijn gericht op het verminderen van klachten van pijn en/of stress. Je werkt in het hier en nu. De therapie kan bijdragen aan het verwerken van onopgeloste emoties en nare ervaringen. Verder kan het helpen bij het oplossen van beperkende overtuigingen en angsten, zodat je andere keuzes durft te maken. Het kan oude gedachten- en gedragspatronen doorbreken. Zo krijg je een beter zelfbeeld en ervaar je meer ontspanning en regie over je leven. Er ontstaat een bewustwording van een verband tussen jouw klacht en gedrag, gedachten, beslissingen en overtuigingen.

Medische hypnose is bewezen effectief bij:

• chronische pijn, klachten en ziekten: je leert anders om te gaan met chronische pijn door middel van ontspanningstechnieken, visualisatie, zelfhypnose en focus;
  • slapeloosheid: je leert zorgen, onrust en emoties te ervaren, los te laten en te verminderen, zodat je makkelijker in slaap valt;
  • oncologie: zelfhypnose helpt je om angst, pijn en complicaties, zoals misselijkheid of vermoeidheid tijdens of na medische behandelingen, te verminderen;
  • stressklachten: je leert omgaan met stress en een burn-out te voorkomen;
  • verschillende aandoeningen (bijv. MS, ziekte van Crohn, prikkelbare darmsyndroom, diabetes, neuropathie, astma, tinnitus of een hoge bloeddruk): stress-reducerende technieken kunnen helpen om de aandoening hanteerbaar te maken en verergering te voorkomen.

Zelfhypnose

De behandelingen in de praktijk kunnen door jou worden opgenomen, zodat je er thuis zelf mee kunt oefenen. Dit heet zelfhypnose. Hierdoor krijg je meer controle over jezelf en leer je anders om te gaan met je klachten en moeilijkheden en/of stress. Mensen met pijn als gevolg van een medische aandoening kunnen zelfhypnose gebruiken om zelf angst en pijn te verminderen en hanteren. Deze technieken zijn ook effectief als voorbereiding op een behandeling of operatie.

Uit de literatuur blijkt dat hypnose, meditatie en mindfulness de gedachten en gevoelens omtrent iemands gezondheidstoestand positief kunnen beïnvloeden.